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The limitations and challenges in the assessment of executive dysfunction associated with real-world functioning: The opportunity of serious games


Martínez-Pernía, David; Olavarría, Loreto; Fernández-Manjón, Baltasar; Cabello, Victoria; Henríquez, Fernando; Robert, Philippe; Alvarado, Luís; Barría, Silvia; Antivilo, Andrés; Velasquez, Juan; Cerda, Mauricio; Farías, Gonzalo; Torralva, Teresa; Ibáñez, Agustín; Parra, Mario A.; Gilbert, Sam; Slachevsky, Andrea.

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Nowadays, there is a broad range of methods for detecting and evaluating executive dysfunction ranging from clinical interview to neuropsychological evaluation. Nevertheless, a critical issue of these assessments is the lack of correspondence of the neuropsychological test’s results with real-world functioning.This paper proposes serious games as a new framework to improve the neuropsychological assessment of real-world functioning. We briefly discuss the contribution and limitations of current methods of evaluation of executive dysfunction (paper-and-pencil tests, naturalistic observation methods, and Information and Communications Technologies) to inform on daily life functioning.Then, we analyze what are the limitations of these methods to predict real-world performance: (1) A lack of appropriate instruments to investigate the complexity of real-world functioning, (2) the vast majority of neuropsychological tests assess well-structured tasks, and, (3) measurement of behaviors are based on simplistic data collection and statistical analysis. This work shows how serious games offer an opportunity to develop more efficient tools to detect executive dysfunction in everyday life contexts. Serious games provide meaningful narrative stories and virtual or real environments that immerse the user in natural and social environments with social interactions. In those highly interactive game environments, the player needs to adapt his/her behavioral performance to novel and ill-structured tasks which are suited for collecting user interaction evidence. Serious games offer a novel opportunity to develop better tools to improve diagnosis of the executive dysfunction in everyday life contexts. However, more research is still needed to implement serious games in everyday clinical practice.

 


Hoy en día, existe una amplia gama de métodos para detectar y evaluar la disfunción ejecutiva que van desde la entrevista clínica hasta la evaluación neuropsicológica. Sin embargo, un tema crítico de estas evaluaciones es la falta de correspondencia de los resultados de la prueba neuropsicológica con el funcionamiento del mundo real. Este artículo propone los juegos serios como un nuevo marco para mejorar la evaluación neuropsicológica del funcionamiento en el mundo real. Discutimos brevemente la contribución y las limitaciones de los métodos actuales de evaluación de la disfunción ejecutiva (pruebas de papel y lápiz, métodos de observación naturalista y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones) para informar sobre el funcionamiento de la vida diaria. Luego, analizamos cuáles son las limitaciones de estos métodos para predecir el desempeño en el mundo real: (1) Falta de instrumentos apropiados para investigar la complejidad del funcionamiento en el mundo real, (2) la gran mayoría de las pruebas neuropsicológicas evalúan tareas bien estructuradas y (3) la medición de los comportamientos se basa en la recopilación de datos y el análisis estadístico simplistas. Este trabajo muestra cómo los juegos serios ofrecen la oportunidad de desarrollar herramientas más eficientes para detectar disfunciones ejecutivas en contextos de la vida cotidiana. Los juegos serios proporcionan historias narrativas significativas y entornos virtuales o reales que sumergen al usuario en entornos naturales y sociales con interacciones sociales. En esos entornos de juego altamente interactivos, el jugador necesita adaptar su rendimiento conductual a tareas novedosas y mal estructuradas que son adecuadas para recopilar evidencia de interacción con el usuario. Los juegos serios ofrecen una oportunidad novedosa para desarrollar mejores herramientas para mejorar el diagnóstico de la disfunción ejecutiva en contextos de la vida cotidiana. Sin embargo, aún se necesita más investigación para implementar los juegos serios en la práctica clínica diaria.