An experimental phenomenological study of empathy for pain. In this paper we discuss how phenomenological data contribute to understanding empathy for pain from social neuroscience and enactivism.
Ver PublicaciónTraditionally, empathy has been studied from two main perspectives: the theory-theory approach and the simulation theory approach. These theories claim that social emotions are fundamentally constituted by mind states in the brain. In contrast, classical phenomenology and recent research based on the enactive theories consider empathy as the basic process of contacting others’ emotional experiences through direct bodily perception and sensation. This study aims to enrich the knowledge of the empathic experience of pain using an experimental phenomenological method.
Materials and methods: Implementing an experimental paradigm used in affective neuroscience, we exposed 28 healthy adults to a video of sportspersons suffering physical accidents while practicing extreme sports. Immediately after watching the video, each participant underwent a phenomenological interview to gather data on embodied, multi-layered dimensions (bodily sensations, emotions, and motivations) and temporal aspects of empathic experience. We also performed quantitative analyses of the phenomenological categories.
Results: Experiential access to the other person’s painful experience involves four main themes. Bodily resonance: participants felt a multiplicity of bodily, affective, and kinesthetic sensations in coordination with the sportsperson’s bodily actions. Attentional focus: some participants centered their attention more on their own personal discomfort and sensations of rejection, while others on the pain and suffering experienced by the sportspersons. Kinesthetic motivation: some participants experienced the feeling in their bodies to avoid or escape from watching the video, while others experienced the need to help the sportspersons avoid suffering any injury while practicing extreme sports. The temporality of experience: participants witnessed temporal fluctuations in their experiences, bringing intensity changes in their bodily resonance, attentional focus, and kinesthetic motivation. Finally, two experiential structures were found: one structure is self-centered empathic experience, characterized by bodily resonance, attentional focus centered on the participant’s own experience of seeing the sportsperson suffering, and self-protective kinesthetic motivation; the other structure is other-centered empathic experience, characterized by bodily resonance, attentional focus centered on the sportsperson, and prosocial kinesthetic motivation to help them.
Discussion: We show how phenomenological data may contribute to comprehending empathy for pain in social neuroscience. In addition, we address the phenomenological aspect of the enactive approach to the three dimensions of an embodiment of human consciousness, especially the intersubjective dimension. Also, based on our results, we suggest an extension of the enactive theory of non-interactive social experience.
Traducción
“Siento tensión en todo mi cuerpo”: un estudio fenomenológico experimental de la empatía por el dolor.
Un estudio fenomenológico experimental de la empatía por dolor. En este trabajo discutimos cómo los datos fenomenológicos contribuyen a comprender la empatía por dolor desde la neurociencia social y el enactivismo.
Tradicionalmente, la empatía se ha estudiado desde dos perspectivas principales: el enfoque teoría-teoría y el enfoque teoría de la simulación. Estas teorías afirman que las emociones sociales están constituidas fundamentalmente por estados mentales en el cerebro. Por el contrario, la fenomenología clásica y las investigaciones recientes basadas en las teorías enactivas consideran la empatía como el proceso básico de contacto con las experiencias emocionales de los demás a través de la percepción y la sensación corporal directa. Este estudio tiene como objetivo enriquecer el conocimiento de la experiencia empática del dolor utilizando un método fenomenológico experimental.
Materiales y métodos: implementando un paradigma experimental utilizado en neurociencia afectiva, expusimos a 28 adultos sanos a un video de deportistas que sufren accidentes físicos mientras practican deportes extremos. Inmediatamente después de ver el video, cada participante se sometió a una entrevista fenomenológica para recopilar datos sobre las dimensiones encarnadas de múltiples capas (sensaciones corporales, emociones y motivaciones) y los aspectos temporales de la experiencia empática. También realizamos análisis cuantitativos de las categorías fenomenológicas.
Resultados: El acceso experiencial a la experiencia dolorosa de la otra persona involucra cuatro temas principales. Resonancia corporal: los participantes sintieron una multiplicidad de sensaciones corporales, afectivas y cinestésicas en coordinación con las acciones corporales del deportista. Foco atencional: algunos participantes centraron más su atención en su propio malestar personal y sensaciones de rechazo, mientras que otros en el dolor y sufrimiento experimentado por los deportistas. Motivación kinestésica: algunos participantes experimentaron la sensación en sus cuerpos de evitar o escapar de ver el video, mientras que otros experimentaron la necesidad de ayudar a los deportistas a evitar sufrir alguna lesión mientras practican deportes extremos. La temporalidad de la experiencia: los participantes presenciaron fluctuaciones temporales en sus experiencias, trayendo cambios de intensidad en su resonancia corporal, enfoque atencional y motivación cinestésica. Finalmente, se encontraron dos estructuras experienciales: una estructura es la experiencia empática egocéntrica, caracterizada por resonancia corporal, foco atencional centrado en la propia experiencia del participante de ver sufrir al deportista y motivación cinestésica autoprotectora; la otra estructura es la experiencia empática centrada en el otro, caracterizada por la resonancia corporal, el foco atencional centrado en el deportista y la motivación cinestésica prosocial para ayudarlo.
Discusión: mostramos cómo los datos fenomenológicos pueden contribuir a comprender la empatía por el dolor en la neurociencia social. Además, abordamos el aspecto fenomenológico del enfoque enactivo de las tres dimensiones de una encarnación de la conciencia humana, especialmente la dimensión intersubjetiva. Además, con base en nuestros resultados, sugerimos una extensión de la teoría enactiva de la experiencia social no interactiva.
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